Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland
De wijzigingen voor ambitie 2 zijn opgenomen in het nieuwe PZI 2021-2039 dat in november als onderdeel van de Begroting 2021 wordt behandeld.
Beheer en onderhoudsprojecten.
Binnen het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur worden de investeringen in 2019 met € 2,2 mln verlaagd. Dit bedrag bestaat uit het saldo van:
- Doorgeschoven middelen uit 2019 voor projecten die in 2020 worden opgeleverd (€ 3,9 mln), onderhoud aan de oevers van de Zijl, of in 2020 financieel worden afgesloten en gedechargeerd (€ 3,8 mln), zoals de N211c, N216a,N444a, N445, diverse oevertrajecten;
- Doorgeschoven middelen uit 2019 voor projecten die vertraging hebben opgelopen in de voorbereidingsfase (€ 2,6 mln). Het betreft onder andere de vervanging van de Peilmolenbrug en Peursumsebrug, onderhoud aan de N214a/b, N228, oeververvanging traject 2 (Rijn-Schiekanaal), traject 6 (Heijmanswetering) en traject 8 (oude Rijn, ten oosten van Alphen), onderhoud bruggen op traject 1 (Delftse Schie), nieuwbouw Steunpunt Coenecoop;
- Scopewijzigingen op diverse projecten (+ € 1,7 mln). De belangrijkste betreffen de bijdrage vanuit beheer en onderhoudsmiddelen aan de verdubbeling N222 en de N470 energietransitie;
- Projecten waarvan de oplevering van het werk en daarmee de activering is doorgeschoven naar 2021 of later (€ 14,2 mln). Het betreft onder andere het onderhoud aan de N228, de oeververvanging traject 6 (Heijmanswetering), de nieuwbouw van steunpunt Coenecoop, de bijdrage aan het project Beter benutten goederenvervoer (N213) en activiteiten voor de energietransitie infrastructuur. De vertraging is ontstaan door een combinatie van interne en externe factoren: de langer dan geplande doorlooptijd in het overleg met de omgeving, de totstandkoming van het bestek, het niet realiseren van de minnelijke verwerving van de benodigde gronden en de technische complexiteit van de uit te voeren werken.
Nieuwbouwprojecten.
De belangrijkste wijzigingen voor de nieuwbouwprojecten binnen het PZI voor 2020 zijn:
Projectnaam | Uitg/Ink | Wijziging € | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Paragraaf Wegen | ||||||
N211 Wippolderlaan | U | 6,1 | Zoals bij Jaarrekening 2019 gemeld, was de voorbereidingsfase nog niet geheel gereed in 2019. Dat is inmiddels wel het geval waardoor het voorbereidingskrediet geactiveerd kan worden. | |||
Ongelijkvloerse kruising N214/N216 | U | 0,3 | De voorbereidingsfase was nog niet geheel gereed in 2019. Dat is inmiddels wel het geval waardoor het voorbereidingskrediet geactiveerd kan worden. | |||
Bijdrage N461 rotonde | U | 0,9 | De subsidie wordt in 2020 vastgesteld. | |||
N443 Bergamolaan (bijdrage aan Teylingen) (Functionele verbeteringen wegen) | U | 0,3 | De subsidieaanvraag van de gemeente wordt wegens capaciteitsproblemen voorlopig niet verwacht. | |||
N470 /A12 (kruispunt en busbaan) (Functionele verbeteringen wegen) | U | 0,3 | Binnen het groot onderhoud aan de N470 wordt deze extra aanpassing uitgevoerd ten behoeve van de doorstroming. | |||
N470 geleiderail met barrier (Functionele verbeteringen wegen) | U | 1,4 | Binnen het groot onderhoud aan de N470 wordt deze extra aanpassing uitgevoerd ten behoeve van de verkeersveiligheid. | |||
Maatregelen bereikbaarheid Coolport (Kwaliteitsnet Goederenvervoer) | U | 0,2 | De subsidietermijn is in 2019 verlengd naar 2020, de subsidie is inmiddels vastgesteld en kan worden geactiveerd. | |||
Beter benutten goederenvervoer N213 Centrale As Westland | U | -4,1 | Herverdeling tussen middelen nieuwbouw en planmatig beheer en onderhoud. | |||
I | -3,2 | |||||
Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) | U | -0,9 | Bijstelling projectbudget € 0,1 mln voor uitbreiding verkeerscentrale (functionaliteit). Op basis van recent opgesteld uitvoeringsplan zal de uitrol van het opwaarderen van verkeersregelinstallaties in 2023 zijn afgerond. De middelen 2020 ad € 1 mln worden overgezet naar latere jaren. | |||
N216B Rotonde Goudriaan (Functionele verbeteringen wegen) | U | -1,4 | Project zal niet meer in 2020 worden afgerond en activering van het krediet zal plaatsvinden in 2021. | |||
Openbaar Vervoer | ||||||
Buscorridor Alphen - Schiphol: N207 Rijnwoude-Leimuiden (T4) | U | 1,3 | Project is fysiek maar nog niet financieel afgerond, dat zal in 2020 plaatsvinden. Uitgaven en inkomsten worden verhoogd ten laste van het HOV-Net Zuid-Holland Noord. | |||
I | 1,2 | |||||
Grond t.b.v. waterstof tankstation (waterstofbussen) | U | 1,2 | Voor het project waterstofbussen is een stuk grond aangekocht. De aankoop dient geactiveerd te worden. Ter dekking van de kapitaallasten zal € 1,2 mln van het beschikbare exploitatiebudget voor de waterstofbussen vrijvallen. | |||
HOV-Net Zuid-Holland Noord | U | -5,2 | De bijdrage van de gemeente Leiden aan het project wordt met € 4 mln verlaagd (subsidie is lager vastgesteld). De uitgaven worden met hetzelfde bedrag verminderd. | |||
I | -5,2 | |||||
Fietspaden (Uitvoeringsagenda ‘Samen verder fietsen’) | ||||||
Uitvoeringsprogramma fiets 2012-2016 | U | -0,7 | F570 Fietstunnel Nieuwe Tonge (N215) naar 2022. | |||
Uitvoeringsagenda ‘Samen verder fietsen’ | U | -9,7 | Door een herverdeling op basis van een recente actualisatie van gereserveerde middelen voor het programma fiets aan concrete projecten, wordt een deel van de budgetten naar latere jaren overgezet. Het totale programma blijft gelijk. | |||
I | -2,0 | |||||
Verkeersveiligheid | I | |||||
Rotondes Ammerstol en Wetering | U | 0,3 | I.v.m. financiële afronding van project N210 rotonde de Wetering. | |||
I | 1,0 | |||||
Kruising N211/N465 (Monster) | U | -3,4 | Project wordt duurder en uitvoering schuift op in verband met benodigde extra voorbelasting ondergrond en kosten nadeelcompensatie kabels en leidingen. | |||
I | -2,2 | |||||
N215 Melissant - Dirksland | U | 0,6 | Bijstelling projectbudget vanwege hogere bouwkosten, engineering en kabels en leidingen (i.v.m. aanpassing compensatieregeling en complexiteit). | |||
Aanpassingen hoofdrijbaan N223 (Westland, Midden-Delfland) | U | 0,7 | Voorbereidingsfase duurzaam veilig fase 3 ad € 0,5 mln niet meer afgerond in 2019, activering in 2020. | |||
Vaarwegen | ||||||
Verbetertraject afstandbediening INV | U | 0,8 | Project is eerder afgerond en wordt in 2020 geactiveerd. | |||
Bochtafsnijding Delftse Schie | U | 14,1 | Project is in 2019 afgerond op de natuurvriendelijke oevers na. Deze zijn in 2020 gerealiseerd waardoor het project geactiveerd kan worden. | |||
I | 0,7 | |||||
Functionele verbeteringen VW (bijdrage aan GO VW) | U | -0,5 | Latere afronding voorbereidingsfase project loswal Hoogerwaard en realisatie knelpunt LAGA. |
Overzicht Algemene middelen en Organisatie
Projectnaam | Fase V/U | Te activeren was € (2020) | Te activeren wordt € (2020) | Jaar activeren was | Jaar activeren wordt |
---|---|---|---|---|---|
I&A Portfolio Continuïteit 2020 | U | 3,2 | 2,2 | 2020 | 2020 |
I&A Portfolio Vernieuwingen 2020 | U | 1,1 | 1,5 | 2020 | 2020 |
IP projecten digitaal werken I&A (algemeen) | U | 0,7 | 0,0 | 2020 | - |
IP projecten digitaal werken I&A (e-formulieren) | U | 2,1 | 0,0 | 2020 | 2021 |
Totaal afdeling I&A | 7,1 | 3,7 | |||
MJOP Provinciehuis-Installaties | U | 2,7 | 0,1 | 2020 | 2021 |
Totaal afdeling Facilitaire Zaken | 2,7 | 0,1 |
De investeringsuitgaven van Overhead hebben betrekking op Huisvesting en Informatisering & Automatisering (I&A). In bovenstaande tabel worden de afwijkingen op de Investeringskredieten weergegeven in jaar en of bedrag met betrekking tot jaarschijf 2020.
Verlaging investeringskrediet ICT / Hogere inzet personeel beheer
Volgens de financiële regelgeving (BBV) worden de loonkosten van interne medewerkers die aan investeringsprojecten werken geactiveerd. Het huidige beeld is dat de inzet van interne medewerkers op de investeringen achterblijft bij de begroting als gevolg van hun inzet op beheer.
Dit komt onder meer door de transitie naar het datagedreven werken en de toenemende digitalisering bij de provincie. Beide vragen leiden tot meer beheer. Dit betreft overigens niet uitsluitend de applicaties, gebruikersplatforms en het databeheer, maar is o.a. ook het gevolg van toenemende regelgeving op het gebied van privacy en archivering.
Vanwege die verschoven tijdsinzet worden de te activeren loonkosten verlaagd. Dit vertaalt zich op twee manieren: lager investeringskrediet € 2 mln en hogere lasten € 2 mln in de exploitatie (zie ambitie Algemene middelen en organisatie). Dit zal vanaf 2021 leiden tot lagere kapitaallasten voor de provincie.
Het effect van de verlaging van het investeringskrediet is zichtbaar binnen de ICT-projecten I&A Portfolio Continuïteit 2020 en IP projecten digitaal werken I&A.
Inkoopsysteem
Voor de vernieuwing van het inkoopsysteem worden extra middelen gevraagd, omdat het project uitloop kent en de implementatiekosten hoger zijn dan was gepland. Voor het investeringsbudget betreft dit € 0,4 mln en voor het exploitatiebudget € 0,2 mln (zie ambitie Algemene middelen en organisatie).
Verschuiving investeringskrediet e-formulieren
Het project Digitale dienstverlening e-formulieren loopt vertraging op. Dit is het gevolg van een langer durende marktverkenning. Ook vanwege corona en vertraging bij de leverancier. Hierdoor wordt het project in 2021 afgerond in plaats van 2020. Het investeringskrediet van € 2,1 mln wordt daarom naar 2021 verschoven.
MJOP Provinciehuis-Installaties
In 2019 heeft er een herijking van het MJOP plaatsgevonden welke bij Najaarsnota 2019 budgettair is verwerkt. Tegelijkertijd is er op dat moment € 4,6 mln uit jaarschijf 2019 over toekomstige jaren verdeeld, waarvan € 3,6 mln naar 2020 is overgeheveld. Met de reeds aanwezige € 0,6 mln bracht dit het investeringsbudget in het huidige boekjaar naar € 4,2 mln.
De middelen uit deze herverdeling dienen voornamelijk als dekking voor enkele grotere projecten. Bij de 1 ste Begrotingswijziging is reeds € 1,5 mln vanuit het MJOP bijgedragen aan de warmte-koudeopslag. Omdat een aantal andere projecten niet dit jaar zullen worden afgerond schuiven we het krediet grotendeels door naar 2021. Het gaat dan onder andere om de modernisering van het bedrijfsrestaurant.