Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: Betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: Betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Lasten incl. reserves*: Betreft de lasten inclusief de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
*In de toekomst zal het effect van de reserves ook apart worden gepresenteerd.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2020 t/m VJN 2020 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2020 | Raming | Raming | Raming |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 5.189 | -140 | 5.049 | 5.407 | 5.333 | 5.096 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 181.698 | -9.158 | 172.540 | 178.349 | 166.831 | 168.991 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 819 | 0 | 819 | 963 | 1.088 | 1.081 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 187.706 | -9.298 | 178.408 | 184.718 | 173.252 | 175.169 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 97.795 | 854 | 98.649 | 97.725 | 120.765 | 121.034 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 0 | 77 | 77 | 46 | 99 | 964 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 97.795 | 931 | 98.727 | 97.771 | 120.864 | 121.998 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 2.735 | 1.787 | 4.523 | 13.387 | 2.001 | 416 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 8.446 | -4.400 | 4.046 | 7.178 | 2.777 | 8.447 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 11.182 | -2.613 | 8.569 | 20.565 | 4.779 | 8.863 |
Totaal Lasten | 296.684 | -10.979 | 285.704 | 303.054 | 298.895 | 306.030 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 320 | -102 | 219 | 280 | 160 | 0 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 4.229 | 208 | 4.437 | 3.946 | 949 | 754 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 4.549 | 107 | 4.656 | 4.226 | 1.109 | 754 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 8.092 | 0 | 8.092 | 6.294 | 4.294 | 4.294 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 8.092 | 0 | 8.092 | 6.294 | 4.294 | 4.294 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 180 | 1.682 | 1.862 | 0 | 0 | 0 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.250 | 0 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 1.430 | 1.682 | 3.112 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Totaal Baten | 14.072 | 1.789 | 15.861 | 11.769 | 6.652 | 6.298 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 282.612 | -12.768 | 269.844 | 291.284 | 292.242 | 299.732 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Actualisatie ramingen OV-concessies € 3,5 mln en Exploitatie OV € -3,5 mln incidenteel |
---|
De budgetten voor de individuele OV concessies worden geactualiseerd, om deze aan te laten sluiten op de overeengekomen structurele verplichtingen aan de concessiehouders. De oorzaak hiervan ligt voornamelijk in de doorberekende prijscompensatie. |
(Beleids)onderzoek verkeer en vervoer € 1 mln incidenteel |
---|
In het eerste halfjaar zijn veel onderzoeken uitgevoerd, ook door derden met een bijdrage van de provincie. Onder andere is onderzoek uitgevoerd naar het opstellen van het uitvoeringsprogramma in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 en verschillende gezamenlijke studies van Rijk en regio in het kader van het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport), waaronder gebiedsontwikkeling en goederenvervoer. Om ook in het tweede halfjaar nog onderzoeken te kunnen (laten) uitvoeren, zoals een screening en diagnose van de provinciale weginfrastructuur door de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) en een onderzoek naar het LTI (lange termijn investeringsprogramma) in het kader van het bestuurlijk overleg MIRT, wordt het budget met € 1 mln verhoogd. |
Digitalisering van het omgevingsbeleid € 0,5 mln incidenteel |
---|
Voor de digitalisering van het omgevingsbeleid wordt in 2020 € 0,5 mln ingezet. |
Project Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe) € 0,2 mln incidenteel |
---|
De Begroting 2020 van het gezamenlijke Rijk-regio project MoVe is gewijzigd. Het Rijk en de regio dragen voor 50% bij in de kosten van het project MoVe. Het provinciaal aandeel in de regiobijdrage is 25%. |
Proefmaatregelen aanbieden extra capaciteit in het OV € -3 mln incidenteel |
---|
Door de ontstane situatie in het OV als gevolg van de corona uitbraak, worden de proefmaatregelen om de drukte in het OV te verminderen in 2020 niet uitgevoerd. |
Fietspad Rijnlandroute € -2,8 mln incidenteel |
---|
In de uitvoeringsovereenkomst met de gemeente Wassenaar zal worden vastgelegd dat de afrekening pas na afronding van de werkzaamheden in 2024 zal plaatsvinden. |
Innovatieve aanpak / Korte termijn maatregelen A15 € -1,8 mln incidenteel |
---|
Voor de bijdrage is € 3,2 mln beschikbaar. Met het Rijk moet nog een definitief betalingsritme worden afgesproken. Voorlopig wordt uitgegaan van een benodigd budget van € 1,4 mln voor 2020. De overige middelen worden ingezet in 2021 en 2022. |
SRM infrastructuursubsidies € -0,9 mln incidenteel |
---|
De aanvragen van gemeenten voor een bijdrage aan infrastructuurprojecten worden naar verwachting niet geheel in 2020 aangevraagd. Een deel van de middelen wordt daarom doorgezet naar 2021. |
Smart mobility / connected transport € -0,6 mln incidenteel |
---|
Het programma zit in de opstartfase en er wordt een nadere prognose voor het kasritme van de uitgaven gemaakt. Vooralsnog blijft € 0,1 mln beschikbaar in 2020 en wordt € 0,6 mln overgezet naar 2021 en 2022. |
Bijdrage Metropolitaan OV (MoVE) € -0,5 mln incidenteel |
---|
Voor de bijdrage is binnen de begroting van het gezamenlijke programma MoVE (Mobiliteit en Verstedelijking) van Rijk en regio al dekking aanwezig, waardoor deze raming kan vervallen. |
KTA Voorne-Putten / Haven € -0,3 mln incidenteel |
---|
Er zijn nog geen nadere financiële afspraken gemaakt over bijdragen aan de verschillende projecten. Daarom wordt in 2020 nog geen subsidieaanvraag verwacht en wordt € 0,3 mln overgeboekt van 2020 naar 2021. |
KTA Rotterdam – Den Haag rekeningresultaat 2019 € -0,3 mln incidenteel |
---|
Bij Voorjaarsnota 2020 is het niet bestede budget 2019 opnieuw in de begroting verwerkt in de verwachting dat daar nog subsidieaanvragen voor zouden komen. Nu blijkt dat er geen concrete afspraken tegenover deze middelen staan omdat voor de overige afgesproken uitvoeringsprojecten in de KTA al middelen beschikbaar zijn gesteld. De raming wordt daarom ongedaan gemaakt. |
Programma Groene cirkels € -0,2 mln incidenteel |
---|
Voor de uitvoering van het programma Groene cirkels wordt tot en met 2023 jaarlijks € 0,2 mln bijgedragen uit de bereikbaarheidsmiddelen. |
Traineegroep 2020 € -0,2 mln |
---|
In de Begroting 2020 is een kaderstellende afspraak gemaakt dat de totale arbeidscapaciteit niet uitgebreid mag worden. Dat neemt niet weg dat er al besluiten genomen zijn of (onontkoombare) ontwikkelingen spelen, die leiden tot een hogere arbeidscapaciteit (dan afgesproken). Het huidige tweejarige trainee-programma loopt in 2020 af. Voor 2020 bedragen de totale programmakosten voor de trainees € 1,2 mln. |
Aansluiten gemeentelijke VRI’s op verkeerscentrale € -0,1 mln incidenteel |
---|
Alleen de gemeenten Katwijk en Bodegraven-Reeuwijk gaan in 2020 subsidie aanvragen. De gemeenten Noordwijk, Voorschoten en Alphen aan den Rijn zullen dit naar verwachting in 2021 doen. |
Moving traffic aanpak N218 Hartel-Hartelkruis € -0,1 mln incidenteel |
---|
Het project wordt wel opgestart in 2020 maar het is nog onduidelijk of de maatregel volledig in 2020 wordt uitgevoerd. |
OV-reizigers verleiden om buiten de spits te reizen € -0,1 mln incidenteel |
---|
Vanwege de corona uitbraak en de effecten daarvan op het OV wordt de pilot verschoven naar 2021. |
Actualisatie budgetten project SECURE NL Truckparking €- 0,1 mln incidenteel |
---|
De budgetten voor het uitvoeren van het leadpartnership en de digitalisering voor het project van SECURE NL m.b.t. het realiseren van extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens, zijn aan de hand van de verwachte uitgaven geactualiseerd. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Steunpunten € 0,7 mln incidenteel |
---|
In verband met de herbouw van het steunpunt Coenecoop en de transitie naar regiocontracten, waarin meer werkzaamheden aan de markt worden overgedragen, worden op termijn een aantal steunpunten overtollig. Deze steunpunten worden op termijn verkocht. Het Besluit Begroten en Verantwoorden schrijft voor dat bij voorgenomen verkoop de boekwaarde in lijn moet zijn met de verwachte opbrengsten. De boekwaarde van de te verkopen steunpunten worden waar nodig versneld afgeschreven. De versnelde afschrijving op de boekwaarden en de uiteindelijke verkoop van overtollige steunpunten leiden in 2021 en verder tot lagere kapitaallasten. Deze bespaarde kapitaallasten worden ingezet als financiële dekking van de herbouw van steunpunt Coenecoop. |
Traineegroep 2020 € 0 mln incidenteel |
---|
In de Begroting 2020 is een kaderstellende afspraak gemaakt dat de totale arbeidscapaciteit niet uitgebreid mag worden. Dat neemt niet weg dat er al besluiten genomen zijn of (onontkoombare) ontwikkelingen spelen, die leiden tot een hogere arbeidscapaciteit (dan afgesproken). Het huidige tweejarige trainee-programma loopt in 2020 af. Voor 2020 bedragen de totale programmakosten voor de trainees € 1,2 mln. |
Digitalisering van het omgevingsbeleid € 0 mln incidenteel |
---|
Voor de digitalisering van het omgevingsbeleid wordt in 2020 € 0,5 mln ingezet (zie Beleidsdoel 2-1). Hiervoor wordt € 0,1 mln bijgedragen uit de beheer- en onderhoudsmiddelen. |
Oeverwerkzaamheden € 0,1 mln incidenteel |
---|
Voor de vergoeding van de schade aan een woning ten gevolge van het uitvoeren van oeverwerkzaamheden is een vaststellingsovereenkomst afgesloten. |
Pilot Slim Tree en Energietransitie € 0,1 mln incidenteel |
---|
Genoemde projecten maken onderdeel uit van de investeringsmiddelen voor energietransitie zoals opgenomen in het PZI. De exploitatielasten worden gedekt uit de algemene reserve. De toekomstige lagere afschrijvingslasten als gevolg van de vrijvallende investeringsmiddelen in het PZI komen ten goede aan de algemene reserve. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
2e Voorschot EU LIFE subsidie voor project CLINSH € 1,7 mln incidenteel |
---|
De provincie Zuid-Holland heeft als leadpartner van het project CLINSH in 2020 het 2e voorschot van de EU- subsidie ontvangen. Dit voorschot wordt, onder aftrek van het provinciaal aandeel in deze subsidie, doorbetaald aan de projectpartners. De Begroting 2020 wordt voor zowel de ontvangst van het voorschot, als ook de doorbetaling daarvan aan de provincie én de partners, geactualiseerd. |
Projectmanagement 20 waterstofbussen € 0,1 mln incidenteel |
---|
Voor het projectmanagement en de strategische advisering m.b.t. de aanbesteding van de 20 waterstofbussen plus de aanschaf van het waterstof, worden in 2020 meer kosten gemaakt dan geraamd. Hiertoe wordt een deel van de in 2022 geraamde middelen naar voren gehaald. |
SRM gedragsbeïnvloeding (verkeersveiligheid) € -4,4 mln incidenteel |
---|
De aanvragen van regio’s voor een bijdrage worden naar verwachting voor een deel nog niet in 2020 aangevraagd. Een deel van de middelen wordt daarom doorgezet naar 2021 en meegenomen in de programmering van het Regionaal Overlegorgaan Verkeersveiligheid (ROV). |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Project Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe) € 0,2 mln incidenteel |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |
Actualisatie budgetten project SECURE NL Truckparking € -0,1 mln incidenteel |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
2e Voorschot EU LIFE subsidie voor project CLINSH € 1,7 mln incidenteel |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |