Algemene dekkingsmiddelen
De provincie streeft naar een financieel gezonde huishouding. Dit is van belang voor de rechtmatigheid van het provinciale handelen en voor de maatschappelijke legitimiteit van de provincie. De provincie werkt immers direct dan wel indirect (via het Rijk) met belastinggeld van burgers en bedrijven.
Een financieel gezonde huishouding komt in de eerste plaats tot uitdrukking in een sluitende begroting, waarin baten en lasten meerjarig met elkaar in evenwicht zijn. In de tweede plaats moet de provincie beschikken over voldoende weerstandscapaciteit. Deze is nodig om financiële consequenties van (niet-begrote) risico’s op te kunnen vangen.
De provincie streeft naar een belastingdruk die past bij het provinciale voorzieningenniveau. De opcenten op de Motorrijtuigenbelasting is veruit de belangrijkste belastingheffing van de provincie. Provinciale Staten stellen jaarlijks het opcententarief vast. Dit tarief is gebonden aan een wettelijk maximum, dat jaarlijks door het Rijk (op basis van de inflatieontwikkelingen) wordt aangepast. Beleidslijn van het college is om het tarief de komende 4 jaar gelijk te houden met het huidige tarief, zodat de relatieve lastendruk voor inwoners van Zuid-Holland niet stijgt.
Wat gaan we doen om dit te realiseren?
Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie Bereikbaar Zuid-Holland te realiseren, hebben we elk doel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Financieel-strategisch beleid
Het provinciefonds is via het zogeheten accres gekoppeld aan de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Verder hebben de onderschrijding van plafond van het BTW-compensatiefonds en diverse ontwikkelingen in de verdeel-maatstaven, zoals wijziging van het peiljaar van de eigen inkomsten uit de opcenten Motorrijtuigenbelasting, invloed op de hoogte van de uitkering.
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting
De belangrijkste inkomstenbron waar de provincie zelf invloed op heeft bestaat uit de belasting opcenten motorrijtuigenbelasting. Naast het door de provincie vastgestelde opcententarief zijn de werkelijke inkomsten uit de opcenten Motorrijtuigenbelasting afhankelijk van externe factoren, zoals de ontwikkeling van het wagenpark in Zuid-Holland.
Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: Betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: Betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Lasten incl. reserves*: Betreft de lasten inclusief de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
*In de toekomst zal het effect van de reserves ook apart worden gepresenteerd.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2020 t/m VJN 2020 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Algemene middelen | ||||||
Financieel-strategisch beleid | 6.140 | -1.818 | 4.322 | 12.044 | 20.369 | 29.097 |
Totaal Lasten | 6.140 | -1.818 | 4.322 | 12.044 | 20.369 | 29.097 |
Baten | ||||||
Algemene middelen | ||||||
Financieel-strategisch beleid | 281.886 | 15.759 | 297.645 | 281.830 | 288.477 | 295.384 |
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting | 341.500 | 0 | 341.500 | 339.500 | 337.500 | 335.500 |
Totaal Baten | 623.386 | 15.759 | 639.145 | 621.330 | 625.977 | 630.884 |
Totaal Lasten en Baten | -617.246 | -17.577 | -634.824 | -609.287 | -605.609 | -601.787 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Kwaliteitsimpuls regionale journalistiek Zuid-Holland € -0,3 mln |
---|
Om de lokale en regionale journalistiek in Zuid-Holland te ondersteunen hebben GS dit jaar besloten om jaarlijks € 332.000 ter beschikking te stellen voor een subsidieregeling waarop gemeenten met mediafondsen een beroep kunnen doen. Deze regeling zou in de tweede helft van dit jaar in werking treden. Vanwege de coronacrisis en financiële onzekerheid bij gemeenten heeft de inwerkingtreding van de regeling vertraging opgelopen, en is er bovendien bijstelling van de oorspronkelijke plannen nodig. De nieuw uit te werken regeling zal naast mediafondsen ook zelf mediaproducties honoreren. Er is hiervoor meerjarig € 332.000 beschikbaar. De regeling zal eind dit jaar in werking treden. Uitbetaling en lastneming vindt volgend jaar plaats, vandaar dat het budget wordt doorgeschoven naar 2021. (Zie ook de toelichting bij Organisatie) |
Verlaging personeelslasten investeringskrediet ICT € -0,7 mln |
---|
Volgens de financiële regelgeving (BBV) worden de loonkosten van interne medewerkers die aan investeringsprojecten werken geactiveerd. Het huidige beeld is dat de inzet van interne medewerkers op de investeringen achterblijft bij de begroting als gevolg van hun inzet op beheer. Dit komt onder meer door de transitie naar het datagedreven werken en de toenemende digitalisering bij de provincie. Beide vragen leiden tot meer beheer. Dit betreft overigens niet uitsluitend de applicaties, gebruikersplatforms en het databeheer, maar is o.a. ook het gevolg van toenemende regelgeving op het gebied van privacy en archivering. Vanwege die verschoven tijdsinzet worden de te activeren loonkosten met € 0,7 mln verlaagd. (Zie ook de toelichting bij Organisatie) |
Inkoopsysteem € 0,2 mln |
---|
Voor de vernieuwing van het inkoopsysteem worden extra middelen gevraagd, omdat het project uitloop kent en de implementatiekosten hoger zijn dan eerder was verwacht. Voor de exploitatie betreft dit € 0,2 mln en voor het investeringsbudget € 0,4 mln (zie Bijlage 4 – Investeringsbudgetten). (zie ook de toelichting bij Organisatie) |
Extra kosten Corona-maatregelen € 0,3 mln |
---|
Op ICT-gebied worden in 2020 extra kosten gemaakt als gevolg van corona, die niet met de huidige budgetten kunnen worden opgevangen. Het gaat hierbij om de inzet van extra personeel en aanvullende activiteiten op het gebied van informatieveiligheid door de veranderde werksituatie. (Zie ook de toelichting bij Organisatie) |
Indexatie budgetten FZ € 0,1 mln |
---|
Een aantal jaren is de indexatie van budgetten achterwege gebleven. Door het niet toekennen van deze prijscompensatie betekent het dat er een tekort ontstaat op FZ-budgetten waaraan contractuele of wettelijke verplichtingen zijn gekoppeld. Ter illustratie: de WOZ-waarde is dit jaar met € 0,05 mln verhoogd als gevolg van een hoger percentage en door waardevermeerdering, maar ook cao-verhogingen van externe partijen maken de contracten duurder. Om bovenstaande reden wordt het budget met € 0,1 mln structureel hoger geraamd ten laste van de financiële ruimte. (Zie ook de toelichting bij Organisatie) |
Toelichting baten
Algemene uitkering accres Meicirculaire 2020 € -3,9 mln |
---|
Ten opzichte van de Septembercirculaire 2019 stijgt het accres in het jaar 2020 en latere jaren (met als uitzondering het jaar 2024). Deze bijstelling komt doordat de accresrelevante uitgaven over 2019 gestegen zijn ten opzichte van de Septembercirculaire. Het gaat hierbij om een combinatie van onderuitputting, meevallers en beleidsmatige intensiveringen zoals de aanvullende middelen die het Rijk heeft uitgetrokken voor de stikstofproblematiek en het onderwijs. Gecombineerd met een aanpassing van de maatstaven betekent dit voor Zuid-Holland voor alle jaren een structurele stijging van de opbrengsten van de algemene uitkering. |
Decentralisatieuitkering Erfgoeddeal € -0,1 mln |
---|
In de Meicirculaire 2020 is opgenomen de Erfgoeddeal die voortvloeit uit de beleidsbrief Erfgoed Telt, waarin het kabinet de ambitie uitspreekt het belang van erfgoed te versterken. De provincie Zuid-Holland ontvangt hieruit |
Regiodeal Bodemdaling 2e tranche € -4,8 mln |
---|
In de Meicirculaire 2020 is het bedrag van € 4,8 mln voor Zuid-Holland opgenomen voor de decentralisatie-uitkering tweede tranche Regio Deal Bodemdaling Groene Hart. |
Ontvangst middelen IBP - Vitaal Platteland € -7 mln |
---|
Op 14 februari 2018 ondertekenden Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen de Programmastart Interbestuurlijk Programma (IBP). Eén van de tien opgaven in het IBP is “Naar een Vitaal Platteland” (IBP-VP). De provincie Zuid-Holland is trekker van twee van de IBP-VP projecten; IBP-VP Hollands Utrechts Veenweidegebied en IBP-VP Zuidwestelijke Delta. Voor deze projecten zal de provincie een bijdrage (waarschijnlijk in de vorm van een specifieke uitkering) van het ministerie van LNV ontvangen van respectievelijk € 2.430.000 en € 4.590.000. |
Viering 75 vrijheid € 0,1 mln |
---|
De 5 mei viering is niet doorgegaan vanwege de maatregelen van de overheid en de RIVM rondom het Covid 19 virus. Ondertussen is de provincie Zuid-Holland benaderd door het Nationaal Comité 4 en 5 mei om de organisatie van de 5 mei viering in 2021 te organiseren en daarmee de provincie het podium te geven dat in 2020 niet is gelukt. Voor de organisatie en uitvoering van de 5 mei viering in 2021 is aanvullend budget van € 0,2 mln nodig. Het budget 2020 voor de viering wordt toegevoegd aan de algemene middelen. |
Instrumentarium
Reserves
In het onderstaande overzicht wordt aangegeven welke de totale inzet van reserves is binnen de ambitie.
Reservenaam | Beleidsdoel | Saldo mutaties t/m Voorjaarsnota 2020 | Toevoeging | Onttrekking | Saldo mutaties Gewijzigde Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 9-1 | -36.848 | 21.201 | 3.074 | -18.722 |
Sanering glastuinbouw | 9-1 | 0 | 0 | 107 | -107 |
Apparaatslasten DLG | 9-1 | -148 | 0 | 0 | -148 |
Egal.kaplast Nota IWA Bedrijfsvoer. | 9-1 | -109 | 0 | 0 | -109 |
Eindtotaal | -37.105 | 21.201 | 3.181 | -19.085 |
Subsidies
Niet van toepassing.