Toelichting mutaties
Toelichting A: Mutaties eerdere P&C producten
A1 Het begrotingssaldo is het tekort of het overschot in de begroting in een bepaald jaar. Bijvoorbeeld in de afgelopen jaren is er gemuteerd in de jaarschijf 2020 met als resultaat dat er tot de Najaarsnota 2020 een negatief begrotingssaldo van € -15,8 mln was.
Het begrotingssaldo is het overschot of het tekort op de begroting in een bepaald jaar. Deze overschotten of tekorten worden verrekend met de algemene reserve. Het meerjarig begrotingssaldo geeft aan of er op de lange termijn sprake is van een reëel en structureel begrotingsevenwicht. Het begrotingssaldo mag tijdelijk negatief staan, dit tekort op het begrotingssaldo wordt dan gedekt uit de vrije ruimte van algemene reserve. Dit kan zolang er vrije ruimte is. |
---|
Toelichting B: Ontwikkelingen binnen de Algemene dekkingsmiddelen en Organisatie
Autonome ontwikkelingen
B1 Ontwikkelingen provinciefonds: Algemene uitkering
De ontwikkeling van het accres van de algemene uitkering uit het provinciefonds is in deze kadernota op PM gezet. In het bestuurlijk overleg tussen het Rijk en de decentrale overheden is door het Rijk het voorstel gedaan om het accres inclusief volume- en loonprijs-ontwikkelingen te bevriezen voor de jaren 2020 en 2021. De wijzigingen in deze jaren ten opzichte van de huidige begrote opbrengsten zijn in dat geval minimaal. Voor de jaren 2022 en verder is de onzekerheid over de (financiele) gevolgen van de coronacrisis op het provinciefonds nog te groot.
B2 Structureel effect Vijfheerenlanden
In verband met de overgang van de gemeente Vijfheerenlanden van de provincie Zuid-Holland naar de provincie Utrecht is de uitkering in het provinciefonds aangepast in 2020. Omdat deze uitkering gebaseerd wordt op een opcentenpercentage van 67, en ons opcententarief 90,4 is, ontstaat er bij de provincie Zuid-Holland een structureel nadeel van € 1,5 mln. Deze is structureel gedekt uit de financiële ruimte.
Resterende ontwikkelingen
B3 Wijziging financiële vergoeding fractieondersteuning
In de PS-vergadering van december 2019 is besloten de financiële vergoeding aangaande fractieondersteuning te wijzigen. De vergoeding wordt structureel met € 0,2 mln verhoogd naar € 0,685 mln.
Toelichting C: Ontwikkelingen binnen de Ambities
Ambitie 1 Samenwerken aan Zuid-Holland
Doorgeschoven prestaties
In het jaar 2020 worden diverse prestaties doorgeschoven naar 2021 in verband met de maatregelen omtrent de Coronacrisis. Hieronder vallen het festival van de toekomst en de viering 75 jaar vrijheid. Het WOB budget en het monitoringsbudget stikstof worden ook deels doorgeschoven naar 2020. De toelichting hierop staat beschreven in de 3e w-vraag van de ambitie.
Vrijval Borging BMO
Deze middelen zijn bestemd voor het programma Kennis Zuid-Holland. De bestaande budgetten voor met name de Toekomstagenda, volstaan om dit jaar de kosten hiervoor af te dekken. Het budget voor de strategische kennisfunctie binnen ambitie 1 is vooral vanaf 2021 nodig. Derhalve kan een groot deel van dit budget in 2020 vrijvallen en gunste van de algemene middelen.
Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland
PZI
Dit betreft de versnelde afschrijving van een aantal steunpunten en afgesloten projecten welke van investering naar exploitatie geboekt moeten worden. De gedetailleerde toelichting hierop staat beschreven in de 3e w-vraag van de ambitie.
Aanschaf en exploitatie waterstofbussen
Ten behoeve van de aanleg van een waterstoftankstation is grond aangekocht. Ter dekking van deze investeringsuitgave valt € 1,2 mln uit de reserve vrij ten gunste van de algemene middelen.
Ambitie 3 Schone energie voor iedereen
Doorgeschoven prestaties
De gedetailleerde toelichting hierop staat beschreven in de 3e w-vraag van de ambitie.
Stoompijp Botlek
De procedure om de bijdrage te doen loopt, maar vanwege lopende procedure – o.a. staatssteuntoets –zal dit jaar niet meer beschikt worden.
Ambitie 4 Een concurrerend Zuid-Holland
Doorgeschoven prestaties
De gedetailleerde toelichting hierop staat beschreven in de 3e w-vraag van de ambitie.
Vrijval CVT Restauratie subsidies
Bij de vaststellingen van restauraties subsidies is een deel vrijgevallen. Dit deel wordt nu geraamd en teruggeven aan de financiële ruimte.
PS-Motie M929 Ondersteuning cultuursector
Provinciale Staten, in vergadering bijeen op 1 juli 2020, hebben Motie M929 aangenomen inhoudende:
- Op zo kort mogelijke termijn een regeling te treffen om culturele instellingen in Zuid-Holland te helpen de coronacrisis te overleven.
- Om hiervoor een budget beschikbaar te stellen van € 3 mln, te financieren uit de algemene reserve et cetera (zie motie 929 ).
- Conform toezegging gedeputeerde W. de Zoete expliciet opnemen dat de € 3 mln ten koste gaat van het potje van ongeveer € 6 mln dat nog in de algemene reserve aanwezig was voor het archeologisch depot.
Ambitie 5 Versterken natuur in Zuid-Holland
Doorgeschoven prestaties
De gedetailleerde toelichting hierop staat beschreven in de 3e w-vraag van de ambitie.
Ambitie 6 Sterke steden en dorpen in Zuid-Holland
Versnelling woningbouw
Door de huidige aanpak om het budget in te zetten is het lastig in te schatten wat exact doorschuift naar 2021. Er gaan veel en langdurige gesprekken aan vooraf. Dit zijn lange trajecten met gemeenten. Het volledige budget voor 2020 wordt verschoven naar 2023. Op bestuurlijk niveau wordt nagedacht over andere manieren van inzet van het budget.
Sociale woningbouw
Het volledige budget van 2020 wordt doorgeschoven naar later. Uit dit budget worden mogelijk twee trajecten gefinancierd gelijkwaardig aan de opzet van de financiële ondersteuning aan regio Rotterdam Zuid (Subsidieregeling spreiding sociale woningbouw Rotterdam Zuid). Momenteel vinden de gesprekken met regio Haaglanden plaats voor een soortgelijke opzet. De verwachting is dat in Q3 2020 tot een afronding komen en een regeling wordt opgezet. Verwachting is dat de besteding op zijn vroegst pas begin 2021 plaatsvindt. Een andere regio, Holland Rijnland, is tot op heden nog niet zover in het proces zoals regio Haaglanden.
NPRZ subsidieregeling
Betreft de NPRZ (Nationaal Programma Rotterdam Zuid) regio Rotterdam subsidieregeling. De regeling wordt ingekort.
Doorgeschoven prestaties
De gedetailleerde toelichting hierop staat beschreven in de 3e w-vraag van de ambitie.
Ambitie 7 Gezond en veilig Zuid-Holland
Rijksbijdrage VONDST
Met de Meiciculaire provinciefonds 2020 is een bijdrage in het kader van de Erfgoed Deal ontvangen. De Erfgoed Deal vloeit voort uit de beleidsbrief Erfgoed Telt, waarin het kabinet de ambitie uitspreekt het belang van erfgoed te versterken. De projecten in het kader van de Erfgoed Deal beogen te laten zien hoe erfgoed kan bijdragen aan actuele ruimtelijke ontwikkelingen zoals de energietransitie, klimaatadaptatie, stedelijke groei en krimp.
Doorgeschoven prestaties
De gedetailleerde toelichting hierop staat beschreven in de 3e w-vraag van de ambitie.
Bedrijfsvoering
Doorgeschoven prestaties
In het jaar 2020 worden diverse prestaties doorgeschoven naar 2021. Dit betreft onder andere de asbestsanering van gebouw C en het traineeprogramma wat niet kon starten door de coronacrisis. De asbestsanering van Gebouw C wordt in twee volgtijdelijke delen uitgevoerd. Allereerst worden de binnen en buitenzijde van Gebouw C aangepakt. De binnenzijde wordt asbestvrij gemaakt en de buitenzijde wordt asbest veilig gemaakt. Aansluitend worden verwijderde onderdelen van Gebouw C opnieuw gerealiseerd (bv een nieuw dak). Het eerste deel zal medio oktober 2020 gereed zijn. Het tweede deel is naar verwachting in het eerste kwartaal van 2021 gereed. De factuur voor het tweede deel zullen we in 2021 ontvangen. De gedetailleerde toelichting hierop staat beschreven in de paragraaf bedrijfsvoering.
Minder activering loon I&A
Volgens de financiële regelgeving (BBV) worden de loonkosten van interne medewerkers die aan investeringsprojecten werken geactiveerd. Het huidige beeld is dat de inzet van interne medewerkers op de investeringen achterblijft bij de begroting als gevolg van hun inzet op beheer. Dit komt onder meer door de transitie naar het datagedreven werken en de toenemende digitalisering bij de provincie. Beide vragen leiden tot meer beheer. Dit betreft overigens niet uitsluitend de applicaties, gebruikersplatforms en het databeheer, maar is o.a. ook het gevolg van toenemende regelgeving op het gebied van privacy en archivering. Vanwege die verschoven tijdsinzet worden de te activeren loonkosten verlaagd. Dit vertaalt zich op twee manieren: hogere lasten € 2 mln (exploitatie) en een lager investeringskrediet € 2 mln (zie Bijlage 4 -Investeringsbudgetten). De verlaging van het investeringskrediet zal vanaf 2021 leiden tot lagere kapitaallasten voor de provincie.
I&A - Extra kosten Corona-maatregelen (exploitatie)
Op ICT-gebied worden in 2020 extra kosten gemaakt als gevolg van corona die niet met de huidige budgetten kunnen worden opgevangen. Het gaat hierbij om de inzet van extra personeel en aanvullende activiteiten op het gebied van informatieveiligheid door de veranderde werksituatie
Overzicht Algemene middelen en Organisatie
De gedetailleerde toelichting hierop staat beschreven in het overzicht Algemene middelen en organisatie.