Begrotingssubsidies 2020 in vergelijking met 2019 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2019 | Maximaal te subsidiëren | Begroting 2020 | Urgente claims 2020 | 1 e Begrotings-wijziging 2020 (beleidsrijk) | Voorjaars-nota 2020 | Najaars-nota 2020 | Maximaal te subsidiëren 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1 | Coöperatie Collectief Alblasserwaard Vijfheerenlanden | 320.000 | |||||||
2.1 | Metropoolregio Rotterdam Den Haag t.b.v. duurzame bereikbaarheid | 366.000 | |||||||
2.1 | Gemeente Rotterdam t.b.v. verlenging van het spoor naar Hoek van Holland strand | 15.100.000 | |||||||
2.1 | Ministerie I&W t.b.v. A20 Nieuwerkerk a/d IJssel | 700.000 | |||||||
2.1 | Ministerie I&W t.b.v. innovatieve aanpak A15 | 2.600.000 | 2.591.500 | 2.591.500 | |||||
2.1 | Royal Flora Holland t.b.v. project Beter benutten goederenvervoer | 590.000 | |||||||
2.1 | Verkeersonder-neming t.b.v. project Logistiek in de stad (Cityhubs en City Logistics Lab) en logistiek makelaars | 200.000 | |||||||
2.1 | Verkeersonder-neming t.b.v. een Marktplaats voor mobiliteit en infrastructuur en werkgeversaanpak | 200.000 | |||||||
2.1 | Bereik t.b.v. regelaanpak / moving Traffic | 98.140 | |||||||
2.1 | VNO-NCW West | 200.000 | |||||||
2.1 | Vereniging Fietsersbond | 43.000 | 43.000 | 43.000 | |||||
2.1 | Regio Drechtsteden t.b.v. korte termijn aanpak 2020 | 600.000 | 600.000 | ||||||
2.1 | Regio Holland-Rijnmond t.b.v. korte termijn aanpak 2020 | 600.000 | 600.000 | ||||||
2.1 | Regio Midden-Holland t.b.v. korte termijn aanpak 2020 | 600.000 | 600.000 | ||||||
2.1 | Gemeente Katwijk t.b.v. aansluiting van 10 verkeersrege-linstallaties | 80.000 | 57.000 | 137.000 | |||||
2.1 | Gemeente Noordwijk t.b.v. aansluiting van 1 verkeersregel-installatie | 10.000 | 10.000 | ||||||
2.1 | Gemeente Voorschoten t.b.v. aansluiten van 13 verkeersregel-installaties | 100.000 | 100.000 | ||||||
2.1 | Overslag Terminal Bergambacht t.b.v. regionaal overslagcentrum | 900.000 | 900.000 | ||||||
2.1 | Prorail Utrecht t.b.v. project viersporig Schiedam | 6.577.500 | 6.577.500 | ||||||
2.1 | AquaSwets BV t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg | 2.179.096 | 2.179.096 | ||||||
2.1 | Gemeente Bodegraven-Reeuwijk t.b.v. het koppelen van vijf verkeersregel- installaties op de centrale | 18.000 | 18.000 | ||||||
Totaal | 20.417.140 | 43.000 | 9.467.500 | 2.179.096 | 2.666.500 | 14.356.096 |
De begrotingssubsidie aan ministerie van Infrastructuur en Waterstaat t.b.v. Project Innovatieve aanpak A15 voor een bedrag van € 2.591.500 (doel 2.1)
Project Innovatieve aanpak A15 (Korte Termijn Maatregelen A15) voor een betere doorstroming van het verkeer op de A15. In de Bestuurlijke Overleggen voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport zijn op 21 en 22 november 2018 het Rijk en de provincies Zuid-Holland en Gelderland een korte termijn pakket maatregelen overeengekomen met een looptijd tot 2022. In totaal heeft het Rijk hiervoor maximaal € 10 mln beschikbaar onder voorwaarde van gelijke financiering door de regio. Het Rijk en de provincie Zuid-Holland (samen met Drechtsteden en bedrijven) hebben afgesproken ieder € 4,125 mln beschikbaar te stellen voor inzet bergers op strategische plekken, kleine infrastructurele maatregelen, gecoördineerd verkeersmanagement en spitsmijdingen. De subsidie wordt verleend ten laste van de in de Egalisatiereserve exploitatieprojecten PZI gereserveerde middelen.
De maatschappelijke baten zijn: op korte termijn de doorstroming bevorderen van het verkeer op de A15.
Er is gekozen voor subsidie, omdat de provincie Zuid-Holland een bijdrage verleent en zelf geen opdrachtgever is. Met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is afgesproken om onze bijdrage (met de bijdrage van Drechtsteden en andere partijen) voor de Innovatieve aanpak A15/Korte Termijn Maatregelen A15 in de vorm van een subsidie ter beschikking te stellen aan het ministerie, die onze bijdrage zal verdubbelen. Ook kan bij subsidie een causale relatie gelegd worden tussen het subsidiebedrag, prestaties en bijdrage aan (maatschappelijke) doelen. Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 2.591.500 en deze op te nemen in de Begroting 2020.
De begrotingssubsidie aan gemeente Katwijk t.b.v. het koppelen van acht verkeersregelinstallaties op de centrale voor een bedrag van € 57.000 (doel 2.1)
In het kader van ‘Beter Benutten’ van infrastructuur zet de provincie in op Dynamisch verkeersmanagement (DVM). Onderdeel hiervan is het koppelen van de regionale verkeerscentrales en het aansluiten van de verkeersregelinstallaties (VRI's) van gemeenten op deze centrales. Hierdoor kan sneller en beter worden ingegrepen met DVM-maatregelen om hinder bij verstoringen en omleidingen te reduceren. Met de gemeente Katwijk zijn al concrete afspraken gemaakt voor het koppelen van de VRI’s op de centrale. Voor deze gemeente geldt dat zodra zij aangesloten zijn, zij zelf ook efficiënter VRI-management kunnen uitvoeren (en daarmee de doorstroming bevorderen). Voor de gemeente Katwijk is op basis van opgevraagde offertes aan te sluiten voor
€ 57.000 met acht VRI’s (dit is lager dan eerder ingeschat). Dit komt ook toekomstige smart mobility ontwikkelingen ten goede. Dekking vindt plaats in Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland uit de reserve Bereikbaarheid.
De maatschappelijke baten zijn: door het koppelen van gemeentelijke VRI's op het besturingssysteem van de provincie vergroten wij het regionale netwerk. Hierdoor ontstaan meer mogelijkheden om verkeersmanagement toe te passen en verbetert dit de doorstroming op het regionale netwerk.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Onder andere gemeente Katwijk heeft interesse en concreet de vraag gesteld of daar (financiële) subsidiemogelijkheden voor zijn.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 57.000 en deze op te nemen in de Begroting 2020.
De begrotingssubsidie aan gemeente Bodegraven-Reeuwijk t.b.v. het koppelen van vijf verkeersregelinstallaties op de centrale voor een bedrag van € 18.000 (doel 2.1)
In het kader van ‘Beter Benutten’ van infrastructuur zet de provincie in op Dynamisch verkeersmanagement (DVM). Onderdeel hiervan is het koppelen van de regionale verkeerscentrales en het aansluiten van de verkeersregelinstallaties (VRI's) van gemeenten op deze centrales. Hierdoor kan sneller en beter worden ingegrepen met DVM-maatregelen om hinder bij verstoringen en omleidingen te reduceren. Met de gemeente Bodegraven-Reeuwijk zijn al concrete afspraken gemaakt voor het koppelen van de VRI’s op de centrale. Voor deze gemeente geldt dat zodra zij aangesloten zijn, zij zelf ook efficiënter VRI-management kunnen uitvoeren (en daarmee de doorstroming bevorderen). Voor de gemeente Bodegraven-Reeuwijk is er een eerste globale raming om aan te sluiten van € 18.000,- voor vijf VRI’s. Dit komt ook toekomstige smart mobility ontwikkelingen ten goede. Dekking vindt plaatst in Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland uit de reserve Bereikbaarheid.
De maatschappelijke baten zijn: door het koppelen van gemeentelijke VRI's op het besturingssysteem van de provincie vergroten wij het regionale netwerk. Hierdoor ontstaan meer mogelijkheden om verkeersmanagement toe te passen en verbetert dit de doorstroming op het regionale netwerk.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Onder andere gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft interesse en concreet de vraag gesteld of daar (financiële) subsidiemogelijkheden voor zijn.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 18.000 en deze op te nemen in de Begroting 2020.
Boekjaar- en projectsubsidies 2020 in vergelijking met 2019 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Totaal subsidie-plafond 2019 | Begroting 2020 | Urgente claims 2020 | 1 e Begrotings-wijziging 2020 (beleidsrijk) | Voorjaars-nota 2020 | Najaars-nota 2020 | Totaal subsidie-plafond 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.2 | 1.6.74 | Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 | 14.653.080 | 17.715.575 | 17.715.575 | ||||
Totaal | 14.653.080 | 17.715.575 | 17.715.575 |